از مزارع چای تا قوری: چشم انداز توماس لیپتون

از مزارع چای تا قوری: چشم انداز توماس لیپتون
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ Ali Esmaili
لیپتون از مزرعه تا چای

از مزارع چای تا قوری: چشم انداز توماس لیپتون

چای، نوشیدنی خوش عطر و نشاط آوری که قرن ها است در سراسر دنیا از هند گرفته تا ایرلند و آمریکا، با علاقه و اشتیاق نوشیده می شود، در ابتدا یک نوشیدنی اشرافی و بسیار گران قیمت محسوب می شد که تنها اقشار خاصی از جامعه توان تهیه آن را داشتند که با بهبود شرایط بسته بندی و حمل و نقل، بر کیفیت و تنوع طعم آن افزوده شد.

در سال ۱۸۸۰ سر توماس ۴۰ ساله، اهل گلاسکو (از نواحی اسکاتلند) که شخصیتی خلاق و کارآفرین داشت به این فکر افتاد که چای را با کیفیت و قیمتی یکسان، تضمین شده و قابل قبول به اقصی نقاط دنیا عرضه کند؛ او از این طریق فرصتی استثنایی برای تجارت خود رقم زد. در سال ۱۸۹۰ وی اقدام به خرید زمین هایی در سیلان (سریلانکای امروزی) نمود و سپس بسته بندی و فروش محصولات خود را تحت عنوان اولین چای لیپتون آغاز کرد. سپس با توجه به چشم اندازی که برای خود متصور شده بود، اقدام به بسته بندی و ارسال دریایی آن، با کمترین هزینه به کشورهای مختلف نمود تا از این طریق چای را به طور مستقیم و بی واسطه از مزارع به دست مصرف کننده نهایی و در اصطلاح خود لیپتون، به «قوری ها» برساند. در ۱۸۹۳ وی شرکت لیپتون (Thomas J Lipton Co) را در نیوجرسی آمریکا به طور رسمی تاسیس و فعالیت خود را به عنوان مجری بهترین بسته بندی برای مرغوب ترین چای در تمام دنیا، آغاز کرد.

«چای لیپتون همه جا می چسبه»

چای لیپتون در آمریکا و انگلیس به موفقیتی انکار ناپذیر دست یافت و با توجه به اقدامات سر توماس لیپتون در سال ۱۸۹۸  وقتی که  وی تنها ۴۸ سال داشت از جانب ملکه ویکتوریا به مقام شوالیه نائل گردید و سر توماس لیپتون (Sir Thomas Lipton)  نامیده شد.

امروزه لیپتون پیشرو در بازار برندهای این محصول است که در بیش از ۱۵۰ کشور دنیا به فروش می رسد.